Blog

Fullasztó baklövések és 3 egyszerű tipp a levegő vételhez tánc közben

Amikor sétálsz, közben folyamatosan lélegzel.
Amikor ülsz egy helyben,
amikor eszel,
amikor alszol,
amikor fürdesz,
amikor beszélsz,
amikor nem beszélsz…
Mindig folyamatosan lélegzel.
Ez alap ugye?

Viszont a legtöbb embernél, akit tanítottam eddig, előjött az az érdekes jelenség, hogy tánc közben nem vesz levegőt, vagy csak sokkal kevesebbet, mint általában. Máshogyan megközelítve: BENT TARTJA A LEVEGŐT.
5, 6, 7 és 8: indul a koreográfia, egy nagy levegővel végig.

Milyen lesz a táncod, ha bent tartod a levegőt?

Ha az agyad, s az izmaid nem kapnak levegőt, akkor egy darab görcs lesz a tested, bármit is csinálsz >>> hiszen elfogyott a levegőd.

Íme pár hasznos tipp, amit ha megfogadsz, akkor tutira más érzés lesz táncolni. Mindennek alapja a levegő vétel és annak tudatos használata tánc közben.

Előtte viszont tisztázzuk, hogy hogyan vedd a levegőt helyesen. Azt javaslom, és ha utána olvasol Te is láthatod, hogy a legjobb, legtisztább levegő vétel módszer a hasi légzés. Egyszerűen fogalmazok, hogy rögtön megértsd. Nem a mellkast, kulcscsontot, vállat használjuk intenzíven a helyes légzés során, hanem a hasunk, a rekeszizom segítségével dolgozunk. Jöjjenek akkor a tippek:

#1 TIPP (Így fújd ki)

Miután beszívtad a levegőt az orrodon keresztül, fújd ki a szádon HANGOSAN! Ha nem hallani ahogyan kifújod a levegőt, akkor sajnos az csak kamu levegő vétel volt. Sokkal jobb érzés is így levegőt venni, mert jobban áramoltatod az oxigént a testedben. Másrészt, jobb úgy táncolni is, hogy nem fulladsz meg közben.

#2 TIPP (Amikor kifújod…)

Itt bukik el a legtöbb táncos. Többféle helyzet is van arra, hogy adott mozdulatnál mikor kell kifújnod a levegőt. Nekem az a tapasztalatom, hogy a levegő kifújása ideális esetben akkor történik, mielőtt elkezded az adott mozdulat sort végezni, amelyre előkészültél a levegő vételeddel. Elkezded kifújni a levegőt és még fújod kifelé, de már elkezded a mozdulatot sort elvégezni. Többféle módot kipróbálva így tudtam a legjobban áramoltatni a levegőt mozgás közben, másrészt így természetes is volt az egész folyamat.

FONTOS: Ha a mozdulatod előtt Te már kifújtad a levegőt, az egy kellemetlen állapot, hiszen azon kezdesz el görcsölni, hogy levegőt kell venned >>> túlélési ösztönt fog előidézni benned.

#3 TIPP (Amikor benn tartod a levegőt)

Ha sokáig benn tartod a levegőt, miután abbahagytad a mozgást szaporább lesz a légzésed…nem szépítem: lihegni fogsz. Megdöbbentő számomra, hogy a legtöbb fiatal úgy jön le a színpadról, hogy majd összeesik, liheg, minden energiáját elvesztve. Ha nincs megfelelő légzésed, akkor sokkal több energia használódik el tánc közben.

FONTOS:
Tudom, hogy vannak, akik nem foglalkoznak tudatosan az egészségükkel, gyors eredményt akarnak erőből. De az igazán jó táncost a munka formálja meg. Gyakorold a légzést, csinálj légző gyakorlatokat, szívd be a levegőt az orrodon keresztül és fújd ki a szádon. Áramoltasd a testedben a levegőt, s ezáltal az energiát. Tök egyszerű. Csak csináld! Tényleg… 🙂

A helyes levegő vétel segítségével nem csak egészségesebb, de JOBB táncos is leszel!

Akarsz Te is magasra ugrani, sokat forogni egy előkészítésből, vagy sokkal több ideig bírni táncolni egy huzamban? Hát itt a lényeg! Ha rosszul veszed a levegőt, vagy nem tudatosan lélegzel mozgás közben, akkor csak korlátozod a saját képességeidet. Egy 2 perces koreográfia után úgy érzed, hogy nem kapsz levegőt. Mi lenne ha azt kérném, hogy csináld meg egymás után 10x? Pl. egy versenyre történő felkészülés alkalmával ez egy abszolút reális kérés lenne.

Még egy tipp,

ha már idáig eljutottál az olvasásban: Miután befejeztél egy mozdulat sort, egy koreográfiát és azt érzed, hogy lihegni kezdesz: rögtön kezd el visszaállítani a légzésed a normális állapotba hatalmas nagy levegő vételekkel a tanult módon: orron be, szájon ki.

Ha eddig senki sem tanította meg Neked a helyes levegő vételt tánc közben, az nem a Te hibád. De ha ennek a cikknek az elolvasása után sem érdekel a téma, akkor viszont már Tiéd a felelősség.

Ez a cikk a saját, több mint 15 éves táncos tapasztalatomból született, de úgy gondolom, ha érdekel a téma, akkor érdemes bővebben olvasnod róla az Interneten. Az a véleményem, hogy a legkiforrottabb légzés technikát a jóga segítségével lehet megismerni és elsajátítani. A lényeg, hogy foglalkozz ezek után a levegő vételed minőségével is, meglátod, hogy sokkal jobb táncos leszel ezáltal.

Köszönöm a figyelmed! 🙂 Levegőre fel, táncra fel!

Megosztás:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: whatsapp
Összes cikk
Deres Ádám

az 115Official edzés metodika alapítója, az Exatlon Hungary 2020-as versenyének kihívó versenyzője, a 2021-es szezon edzője

Ádám lesz az, aki kihozza belőled a maximumot testileg lelkileg egyaránt. Órái alatt nem csak kilépsz a komfortzónádból, hanem megtapasztalod, hogy mire is vagy képes valójában. Hihetetlen élmény!

Vas-Imre Norbert

a kaposvári NDC DANCEstudio™ egyik oktatója

Több éve készít fel csoportokat és formációkat hazai, és nemzetközi versenyekre egyaránt. A koreográfusi szerepek mellett aktív versenyző még, láthattátok már szólóban és csoportban is a színpadon, és a performance rendezvények mellett freestyle battle-ökön is össze futhattatok vele. Rengeteg világhírű prezentertől, táncostól tanult már az évek során, rendszeresen workshopokon és tánctáborokban fejleszti magát. Volt már a horvátországi BeatCamp-en, az olaszországi HyperWeek-en, Sorrento-ban a House Dance Europe-on, több alkalommal Amsterdam-ban a Summer Dance Forever rendezvényén, workshopon Bécsben, Pozsonyban, Prágában, Londonban, Eindhovenben is. Fontosnak tartja az urban stílusok alapjainak ismeretét, a kultúrák tiszteletét, és ezek mellett a művészi szabadságot, az egyediséget és az önmegvalósítást a tánc által.

Rostás Csilla

az NDC egyik vezetője, koreográfusa és tanára.

10 éve készít fel csapatokat hazai és nemzetközi versenyekre illetve még ő maga is aktív versenyző. Amita Díjas és Connector Dance Fest Díjas koreográfus, valamint szóló kategóriában Országos Bajnok a Hip-Hop Unite Hungary verseny sorozaton. Számos itthoni és külföldi koreográfustól tanult már, nagyon fontosnak tartja a folymatos önképzést, hogy mindig a lehető leghitelesebben adhassa át az elsajátított tudást tanítványainak. Tagja az NDC Dreamers formációjának, akik számos csodás tánccal ajándékoztak meg minket az évek során. Nagyon fontosnak tartja, hogy a tánc során ne csak mozdulatok, hanem érzések is felszínre kerüljenek, melyekkel hathatunk az emberekre.

Mészáros Gergő

táncos – táncoktató.

Gergő elsősorban a hiphop stílusokkal dolgozik, ám folyamatosan bővíti repertoárját, kreatív munkáiban a hiphop, a fúziós hastánc és egyéb stílusok kapcsolódási pontjait kutatja. A József Attila Színházban ad elő rendszeresen. Amikor épp nem táncol, zenét szerez és szöveget ír zenekarának, ahol gitáron és zongorán játszik. Sokan a mai napig MJ-imitátorként ismerik. Sokoldalú, a folyamatos megújulást zászlajára tűző művész.

Gálné Schiszler Tünde

Tánc-,óvó- és tanítópedagógus, a 17 éves Európa bajnoki címmel rendelkező First Step Dance Club alapítója és vezetője.

Lételeme a mozgás, a tánc, imád kilépni a komfortzónájából. Számos stílussal, műfajjal foglalkozik: kortárs-moderntánc, jazz, divattáncok, akrobatika, jóga stb. Legfőbb célja a tudatos testhasználatra nevelés. Tünci egy vérbeli pedagógus, munkásságával olyan alapot és versenyképes tudást biztosít tanítványainak, amellyel nem csak a tánc szeretetét tudja kialakítani és megerősíteni, de el is tudja indítani őket a pályán. Több tanítványa már profi táncosként vagy pedagógusként dolgozik Magyarországon. Táncóráin hatalmas élmény részt venni, hiszen az a tréningtől a koreográfiáig mesterien felépített, és igazán emberközpontú.

Varga Norbert

a W.O.W. of dance táncos közösség alapítója, a KORTÁRS-HIPHOP táncstílus első képviselője Magyarországon.

Norbi egyben táborunk megálmodója is. Általa fogtok képet kapni arról, hogy miként tudtok többé válni egyetlen táncstílusnál, és hogyan tudtok magatokba szívni, valamint ötvözni mindent, amit csak imádtok a táncban.